Прыкметы і павер’і
Меню

Ведаць:

  • гісторыю ўзнікнення прыкмет і павер’яў
  • тлумачэнне тэрмінаў прыкмета і павер’е
  • функцыі і жанравыя асаблівасці прыкмет і павер’яў

Умець:

  • адрозніваць прыкметы ад павер’яў
  • распазнаваць функцыі прыкмет
  • выкарыстоўваць павучальнасць прыкмет і павер’яў у паўсядзённым жыцці

1.Выберыце з прапанаваных прапушчанае слова: “Прыкмета – трапнае народнае выслоўе, у якім прадказваецца пэўны __________, пацверджаны шматвяковым народным вопытам”.

2.Прыкметы прадказваюць надвор’е.

3.Адзначце правільную канцоўку прыкметы: “Май дажджлівы – …”

4.Якую функцыю выконвае наступная прыкмета? “Летам моцны вецер – на дождж”.

5.Устанавіце адпаведнасць пачаткам і канцоўкай у прыкметах.
-тое жнівень пазвозіць.
-і гоніць птушак з гаю.
-той узімку не есць.
-дый то горкая рабіна.
-будзе год багаты.
Кастрычнік ходзіць па краю-
Мароз у снежні і снег вышэй хаты –-
Хто ўлетку спіць-
Што ў полі ўродзіць,-
У верасні адна ягада-

6.Сярод выслоўяў знайдзіце прыкметы:

Родная зямелька – як зморанаму пасцелька.
Людзей слухай, а свой розум май.
Калі не будзе зімой бела, не будзе ўлетку зелена.
У чырвоных ботах ходзіць па балотах.
Вясёлка пасля дажджу — на добрае надвор’е.

7.Пазнайце фальклорны жанр па апісанні: “Фантастычнае апавяданне, заснаванае на паэтызацыі гістарычных падзей і ўслаўленні народных герояў, называецца …”

8.З якога твора наступная цытата: “Здзівіўся пан: не можа таго быць, каб такая малая беднякова дачка адгадала яго загадкі! Захацелася яму паглядзець на разумную дзяўчынку”.

9.Як называецца трапнае народнае выслоўе, часцей з павучальным зместам, якое дае вобразную ацэнку чалавечым паводзінам, учынкам, якасцям?

10.Адзначце сярод выслоўяў загадкі:

Мяне ўсе просяць, мяне чакаюць, а як з’яўлюся, хавацца пачынаюць.
Шэрань на дрэвах – да марозу, туман – да цяпла.
Зіма снежная – лета дажджлівае.
Хто бацьку і маці зневажае, той дабра не знае.
Без голасу, а вые, без рук, а абрусы сцеле.