Тэкст і яго асноўныя прыметы. Спосабы і сродкі сувязі сказаў і частак тэксту. Паглыбленне паняцця пра разважанне як тып маўлення
Меню

Ведаць:

  • прыметы тэксту, спосабы і сродкі сувязі сказаў у тэксце
  • кампазіцыйную будову тэксту-разважання

Умець:

  • вызначаць прыметы тэксту, спосабы і сродкі сувязі сказаў і частак тэксту

Дадатковыя
матэрыялы

1.Тэкст — гэта група апавядальных сказаў, у якіх паведамляецца пра адну з’яву, прадмет, паняцце.

2.Дадзеныя сказы ўтвараюць тэкст.
Ластаўкі крыху затрымаліся ў дарозе. У канцы лістапада мядзведзі залазяць у бярлогу. Тэлефон зазваніў надрывіста і трывожна. Вялікі паэт і вучоны Гётэ ўсё жыццё збіраў і вывучаў аўтографы.

3.Адзначце прыметы, уласцівыя тэксту.

тэматычнае адзінства
абстрактнасць
звязнасць
паслядоўнасць

4.Запішыце спосаб сувязі сказаў у наступным тэксце.
Брэст знаходзіцца на паўднёвым захадзе Беларусі. У горадзе шмат гістарычных помнікаў. Але самым вядомым сярод іх з’яўляецца Брэсцкая крэпасць-герой.
Адказ:

Правільны адказ: Паслядоўны або Паслядоўны

5.Устаўце прапушчанае слова.
— гэта думка (палажэнне), правільнасць якой (якога) павінна быць раскрыта і абгрунтавана.

Правільны адказ: Тэзіс

6.Адзначце структурныя часткі разважання.

доказ
вывад
кульмінацыя
тэзіс

7.Суаднясіце выказванне і яго тып.
-Разважанне
-Апісанне
-Апавяданне
Чаму Скарына выдаваў свае кнігі ў Празе — сталіцы Чэхіі? Магчыма, яго прываблівалі чэшскія друкарні, якія славіліся на ўсю Еўропу. Можа быць, яго прыцягвала сюды ўвогуле надзвычай высокая культура чэхаў. Бясспрэчна адно: дзейнасць у Празе з’яўляецца самым плённым перыядам у біяграфіі Скарыны. (Павод-
Цімкка — пакаёвы сабачка. Якой пароды — ніхто не ведае. Але надта ж жвавы, няўседлівы. Цімка заўсёды знойдзе сабе занятак. Сабачка бегае на кухню і глядзіць, што там робіць бабуля. Гаўкае, калі хто заходзіць у кватэру. Любіць папіць малака ці пагрызці костачку. (Паводле У. Аўчыннікава)-
На тонкай галінцы хлопчык нечакана заўважыў птушку. Ён вельмі здзівіўся, што яна не ўзлятала. Хлопчык асцярожна падышоў да куста і ўбачыў маладую сойку. Яна ўзняла галоўку і шырока раскрыла шэрую дзюбку. Птушка быццам прасіла есці. Тады хлопчык хуценька назбіраў спелых суніц і пачаў кідаць ягадкі ў -